Воєнний стан в Україні призвів до значних змін у житті суспільства, і освітня система не стала винятком. Учні початкових класів зазнають значних освітніх втрат через перебої в навчанні, повітряні тривоги та психологічні травми, пов’язані з війною. Певний страх і невизначеність сильно впливають на здатність дитини концентруватися на навчанні. Діти можуть втратити мотивацію, стати тривожними або надмірно збудженими, що ускладнює процес засвоєння матеріалу. Незважаючи на складну ситуацію, існують практичні стратегії, які можуть допомогти подолати освітні втрати і відновити освітній процес. Для того, щоб мінімізувати ці втрати, необхідно застосовувати особливі підходи, спрямовані на підтримку учнів та ефективне відновлення навчальних результатів. Вчителям самим важливо навчитися методик і стратегій для виявлення і подолання освітніх втрат у початкових класах.
І тут на підтримку, як завжди, приходять методисти ІФІППО. За сприяння начальника відділу освіти Рожнівської сільської ради Тетяни ЧУРКО та на запрошення директорки Рожнівського ліцею «Гуцульщина» імені Федора Погребенника ОЛени РАДИШ учителі початкових класів долучилися до навчання з вимірювання та подолання освітніх втрат у початковій школі.
Тренінг відбувся в межах проєкту «Наздоженемо: курс про подолання освітніх втрат», який реалізує громадська спілка Освіторія та Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) в Україні у партнерстві з Міністерством освіти і науки України.
Метою курсу є ознайомлення учасників із формами вимірювання та подолання освітніх втрат в учнів початкової школи та впровадження їх в освітній процес.
Упродовж двох днів (09 та 21 жовтня 2024 року) з освітянами працювали досвідчені тренерки ГС «Освіторія» Галина ДМИТРІВ та Наталія ЩЕРБІЙ.
Під час навчання педагоги мали можливість теоретично розкрити поняття «навчальні втрати», «навчальні прогалини/розриви» та їх причини, необхідність вимірювання рівня навчальних втрат та подальшу роботу із навчальними прогалинами. Особливу увагу приділяли використанню в освітньому процесі цифрового інструментарію, що вимагає сьогодення і сучасні учні.
Учасники заходу активно працювали в групах, ділилися досвідом, генерували ідеї, шукали дієві рішення подолання освітніх втрат та створювали власні кейси з цікавими ідеями, що допоможуть учням подолати освітні втрати.
Відбулась якісна комунікація між педагогами, кожен учасник мав можливість примножити свої знання з актуальної теми та отримати сертифікат підвищення кваліфікації на 30 годин. Тренінг пройшов легко і цікаво завдяки професіоналізму тренерів і злагодженої роботи проактивних педагогів.
Подолання освітніх втрат у початковій школі, спричинених воєнним станом, є складним, але можливим завданням. Використання індивідуалізованого підходу, психологічної підтримки та інтерактивних методів навчання допомагає зробити процес відновлення навчальних результатів ефективним і підтримуючим для кожної дитини. Спільні зусилля вчителів, батьків та психологів допоможуть забезпечити гармонійний розвиток учнів навіть у таких складних умовах.